Wymiana płynu chłodniczego

Wymiana płynu chłodniczego

Układ chłodzenia to jeden z najważniejszych elementów samochodu. Wbrew niezbyt dokładnie dobranej nazwie, instalacja nie odpowiada jedynie za chłodzenie, ale za utrzymanie optymalnej temperatury. Dzięki temu silnik może pracować w idealnych warunkach. Jednakże cała instalacja nie mogłaby skutecznie działać, gdyby w jej przewodach zabrakło płynu chłodniczego. 

Jaką rolę odgrywa płyn chłodniczy w samochodzie?

Płyn chłodniczy ma za zadanie odprowadzać nadmiar ciepła z głowicy oraz bloku silnika i nie dopuścić do osiągnięcia temperatury, która mogłaby zaszkodzić jednostce napędowej. Nagrzany płyn przemieszcza się do chłodnicy, gdzie oddaje zmagazynowane ciepło. Następnie wraca do silnika. Warto również zaznaczyć, że ciecz odpowiada za ogrzewanie samochodu. Część płynu przepływa przez nagrzewnicę, dzięki czemu ciepło jest wykorzystywane do ogrzewania powietrza, które trafia następnie do wnętrza auta. Ze względu na obecność glikolu etylowego lub propylenowego płyn nie zamarza w niskich temperaturach. Zapewnia to wysoką wydajność nawet w zimie. Ciecz odpowiada również za przeciwdziałanie powstawaniu korozji oraz gromadzeniu się kamienia wewnątrz układu chłodzącego.

Jakie konsekwencje niesie za sobą brak chłodzenia?

Wyciek płynu chłodniczego może mieć poważne konsekwencje dla Twojego samochodu. Ubytek cieczy oznacza, że instalacja jest nieszczelna, a płyn stopniowo znika z układu chłodzenia. Oznacza to trudności z utrzymaniem odpowiedniej temperatury pod maską, co może doprowadzić m.in. do uszkodzenia uszczelki pomiędzy głowicą a blokiem silnika. Dłuższa jazda z niesprawnym układem chłodzenia może przyczynić się do deformacji cylindrów oraz wprasowania pierścieni w tłok i uszkodzeniem gładzi cylindrowej. Naprawy w tym przypadku mogą kosztować kilka lub kilkanaście tysięcy złotych. W przypadku niektórych modeli aut – zwłaszcza starszych – może przekraczać aktualną cenę samochodu.

Wyciek płynu chłodniczego – jak sprawdzić czy z samochodu ubywa płynu?

Nie jest to trudne. Wystarczy kontrolować zbiorniczek wyrównujący znajdujący się pod maską samochodu. Warto nadmienić, że ubytki nie zawsze oznaczają nieszczelność instalacji. W starszych modelach większe zużycie płynu chłodniczego jest normalnym zjawiskiem, podczas gdy w nowoczesnych autach ciecz będzie znikała bardzo powoli. Naszą uwagę powinien zwrócić natomiast gwałtowny ubytek płynu ze zbiorniczka wyrównawczego. W przypadku zbyt wysokiej temperatury silnika na desce rozdzielczej pojawi się stosowne ostrzeżenie. Również obecność pęcherzyków powietrza w zbiorniczku jest znakiem, że układ chłodniczy jest nieszczelny. Jeżeli dolewamy płynu chłodzącego, a pod autem pojawia się kałuża, mamy do czynienia ze sporym przeciekiem, którym musi zająć się mechanik. Jeżeli natomiast zauważymy niewielki wyciek tuż po skończonej jeździe, trzeba się upewnić, czy nie jest to skroplona woda pochodząca z układu klimatyzacji.

Wymiana płynu chłodniczego – jak często należy uzupełniać zbiornik?

Dolewanie płynu powinno być podyktowane przez bieżące zużycie instalacji samochodu. Nawet jeżeli dysponujemy wyjątkowo oszczędnym autem pod względem wykorzystania płynu chłodniczego, co kilka lat musimy zadbać o całkowitą wymianę cieczy w instalacji. Wiąże się to ze zużyciem płynu, który w toku użytkowania traci swoje właściwości. Żywotność poszczególnych rodzajów cieczy zależy od rodzaju płynu i może się wahać od 2 do 5 lat. Na rynku możemy znaleźć organiczne i nieorganiczne rodzaje chłodziw. Z tego powodu trudno jest określić jedną zasadę, która określi co ile wymieniać płyn chłodniczy.

Dolewanie płynu chłodniczego – wymiana samodzielna czy w warsztacie?

Niewielkie uzupełnienia możemy śmiało przeprowadzić samodzielnie, jeżeli tylko wiemy, gdzie wlać płyn chłodniczy. Zbiorniczek wyrównawczy jest przeźroczysty – co pozwala określić ilość cieczy w środku – a także posiada ostrzeżenia przed wysoką temperaturą oraz ryzykiem poparzenia. Pełną wymianę płynu natomiast najlepiej zlecić fachowcom. Proces ten wymaga gruntownego odpowietrzenia instalacji, włączając w to chłodnicę oraz nagrzewnicę. Umożliwia to usunięcie starego, zużytego płynu i wprowadzenie do układu świeżej cieczy. Dzięki temu instalacja będzie mogła działać z pełną skutecznością przez kolejne lata. Pozostawienie resztek płynu w przewodach sprawi, że nawet najdroższa ciecz chłodząca utraci część ze swoich właściwości, co może przyczynić się do powstawania większych szkód w toku kolejnych lat. Z tego powodu najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie auta w ręce specjalistów z serwisu GEMMA.

Wymiana płynu chłodniczego cena

W zakładzie GEMMA oferujemy przeprowadzenie profesjonalnej wymiany płynu chłodzącego w dowolnym samochodzie w cenie 90 złotych. Dzięki wykorzystaniu renomowanego sprzętu nasi pracownicy starannie usuną i zastąpią zużyty płyn, zapewniając maksymalną ochronę Twojemu silnikowi. Cena nie obejmuje kosztów samej cieczy, dlatego przed wizytą warto sprawdzić, ile płynu chłodniczego mieści się w Twoim samochodzie. Standardowe modele potrzebują od 4 do 6 litrów odpowiedniego preparatu, jednakże im większy silnik, tym wydajniejszy musi być układ chłodzenia, a co za tym idzie, wymaga on większej ilości płynu. Jeżeli potrzebujesz fachowej porady podczas wyboru płynu, w naszym serwisie otrzymasz wszystkie niezbędne odpowiedzi. Twoja satysfakcja jest dla nas najważniejsza.

Woda zamiast płynu chłodniczego – rozwiązanie awaryjne

W starych samochodach rolę chłodziwa odgrywała woda, jednakże współczesne silniki są zbudowane z myślą o specjalnych płynach. Woda obniża temperaturę wrzenia oraz sprzyja rozwojowi korozji, a dodatkowo zawiera wiele minerałów, które mogą przyczynić się do narastania kamienia wewnątrz instalacji. Jeżeli doszło do rozszczelnienia instalacji możemy wykorzystać wodę jako improwizowany płyn chłodzący – najlepiej w tej roli sprawdzi się woda destylowana. Jednakże to rozwiązanie powinniśmy stosować tylko w sytuacji awaryjnej, gdy zależy nam na dotarciu do pobliskiego warsztatu.

wymiana płynu chłodniczego dokonywana przez mechanika