Wymiana łącznika stabilizatora

Wymiana łącznika stabilizatora

Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że niewiele osób słyszało o łączniku stabilizatora. Pomimo niepozornych rozmiarów ten element zawieszenia spełnia wyjątkowo ważną funkcję podczas jazdy. Jak rozpoznać zużyty łącznik stabilizatora i co należy zrobić, aby wymienić niesprawną część?

Stabilizator, wahacz i amortyzator – czym są oraz jaką funkcję spełnia łącznik stabilizatora?

Aby wyjaśnić działanie wspomnianej części, należy przybliżyć nieco działanie układu zawieszenia w samochodzie. O komfort podczas jazdy dbają znane większości kierowców wahacze oraz amortyzatory. Ich funkcją jest „wyłapywanie” nierówności podłoża i redukowanie wstrząsów powstających w czasie jazdy. Umieszczone po obydwu stronach osi wahacze połączone są przez stabilizator. Ten element ma za zadanie niwelować siły wywierane na sprężyny amortyzatora podczas zakrętów. Pozwala to zachować odpowiednią przyczepność opon, a co za tym idzie również i bezpieczeństwo. Gdy samochód skręca, na sprężyny amortyzatora działają przeciwstawne siły – jedna z nich jest rozciągana, podczas gdy druga jest poddawana procesowi ściskania. Aby nie dopuścić do utraty przyczepności podczas pokonywania zakrętów, potrzebujemy właśnie łącznika stabilizatora. To dzięki niemu koła przylegają do powierzchni drogi, co uniemożliwia wpadnięcie w poślizg oraz utratę kontroli.

Uszkodzony łącznik stabilizatora objawy

Zużyty łącznik stabilizatora można dosyć łatwo wykryć, gdyż część ta hałasuje w charakterystyczny sposób, gdy przestaje prawidłowo funkcjonować. Jeżeli podczas najeżdżania na nierówności oraz dziury usłyszymy stukot, prawdopodobnie mamy do czynienia z niesprawnym łącznikiem stabilizatora. Dźwięk zazwyczaj pochodzi z tzw. jabłuszka – elementu łącznika, w którym znajduje się śruba mocująca oraz wykonany z gumy amortyzator wstrząsów. Niepoprawnie działający łącznik ma wpływ na pogorszenie jakości prowadzenia. Może doprowadzić do uszkodzenia innych elementów zawieszenia – w pierwszej kolejności są to stabilizatory. Jeżeli nie słyszymy stukania, trudno będzie zauważyć drastyczną zmianę w prowadzeniu, dlatego tak ważne są regularne przeglądy. Zużycie łącznika stabilizatora może spowodować duże szkody w układzie zawieszenia naszego samochodu.

uszkodzony łącznika stabilizatora wymieniany przez mechanika
uszkodzony łącznika stabilizatora

Kiedy wymienić łącznik stabilizatora?

Jedyny pewny sposób na ustalenie, czy nasz łącznik stabilizatora działa prawidłowo jest zbadanie go z bliska. Aby to zrobić, musimy unieść samochód w taki sposób, aby zdjąć ciężar z kół. Umożliwi to poruszanie stabilizatorami łącznika za pomocą łomu lub kawałka rury. W przypadku luzów usłyszymy stukanie, chociaż nie zawsze będziemy musieli sięgać po narzędzia, aby stwierdzić, że nadszedł czas na wymianę łącznika. Zużycie można stwierdzić po stanie gumowych części amortyzujących – jeżeli są one spękane, warto zastanowić się nad zakupem zamienników. Warto nadmienić, że łączniki stabilizatorów zwykle wymienia się parami, co pozwala uniknąć sytuacji, w której jedna część jest nowa, druga natomiast zmusi nas do rychłego powrotu na podnośnik. Nawet jeżeli któryś z łączników nie zdradza śladów uszkodzeń, obydwie części zużywały się w podobnym tempie, więc nie warto ryzykować jazdy z niepewnymi częściami.

Jak wymienić łącznik stabilizatora – czy warto samodzielnie wymieniać łącznik stabilizatora?

Wymiana łącznika jest możliwa we własnym zakresie, jeżeli posiadamy odpowiednie narzędzia. W pierwszej kolejności należy unieść samochód nad ziemię w sposób, który umożliwia bezpieczną pracę pod autem. Zaleca się, aby wymianę prowadzić po zdjęciu koła, co zapewnia większą swobodę ruchu oraz ułatwi odkręcanie. Po oczyszczeniu elementu szczotką należy odkręcić obydwie śruby mocujące łącznik stabilizatora. W tym miejscu można skorzystać z penetrujących preparatów do walki z brudem oraz korozją, aby ułatwić sobie pracę. 

Pomimo prostoty całej operacji, samodzielna wymiana łączników nie zawsze jest dobrą decyzją. W pierwszej kolejności musimy mieć dostęp do podnośnika oraz niezbędnych narzędzi. Trudności zaczynają się, gdy mamy do czynienia z zapieczonymi, upartymi śrubami. W takim wypadku konieczna może się okazać obecność piły, z pomocą której rozetniemy kłopotliwy element. Czasami konieczne będzie przecięcie samego łącznika, co zwiększa ilość pracy i czasu potrzebnego na przeprowadzenie wymiany. Musimy także uważać, aby podczas cięcia nie naruszyć pozostałych elementów zawieszenia. Z tego powodu trudno określić ile trwa wymiana łącznika stabilizatora. Jeżeli odkręcenie śrub nie sprawi nam problemów, godzina powinna w zupełności wystarczyć.

Wymiana łącznika stabilizatora cena

Szybką oraz wygodną alternatywą jest wizyta w naszym serwisie, gdzie wymiana łącznika stabilizatora kosztuje od 45 złotych i przeprowadzana jest w krótkim czasie, dzięki dostępowi do wyspecjalizowanych narzędzi. Oszczędza to naszym klientom nieprzewidzianych niespodzianek związanych z kłopotliwymi śrubami, a także daje okazję, aby przeprowadzić kontrolę podwozia i zawieszenia samochodu.

Sprawdź nasze inne usługi!

wymiana łącznika stabilizatora dokonywana przez mechanika