Termostat w aucie – objawy uszkodzenia

Termostat to wyjątkowo popularne urządzenie, którego zadaniem jest zarządzanie temperaturą w rozmaitych urządzeniach. W samochodach pełni on szczególnie istotną funkcję, gdyż to właśnie termostat odpowiada za prawidłową pracę silnika, układu chłodzącego, a także komfort kierowcy i pasażerów. Co warto wiedzieć o tej niewielkiej części?

Termostat samochodowy co to jest?

Termostat to stosunkowo proste urządzenie, który obejmuje mieszek z mosiężnej blachy oraz zawór grzybkowy, sprawujący kontrolę nad przepływem cieczy wewnątrz instalacji chłodzącej. W zależności od temperatury zawór ulega otwarciu lub zamknięciu, co wpływa na długość obiegu chłodziwa. Obecnie coraz popularniejsze robią się termostaty fazowe, które współpracują z komputerem pokładowym samochodu, pozwalając dobrać i utrzymać optymalną temperaturę silnika.

Za co odpowiada termostat w aucie?

Termostat w aucie, jak zostało wspomniane powyżej, odpowiada za kontrolę temperatury w obrębie silnika. Urządzenie to kontroluje uruchomienie małego i dużego obiegu cieczy chłodzącej, przez co pomaga w podwyższeniu temperatury silnika lub jej obniżeniu w zależności od potrzeb. Prawidłowo działający termostat w aucie jest również istotny dla funkcjonowania nawiewu, który pomaga w zachowaniu komfortu jazdy. Ze względu na fakt, iż od działania termostatu zależy działanie całego układu chłodzącego, to jeden z kluczowych elementów gwarantujących prawidłową pracę auta.

Jak działa termostat w samochodzie?

W momencie uruchomienia silnika termostat pozostaje w pozycji zamkniętej, przez co woda lub płyn wokół jednostki napędowej krąży po małym obiegu. Umożliwia to znacznie szybsze ogrzanie silnika i osiągnięcia temperatury, która pozwala na swobodne działanie. Gdy płyn chłodniczy osiągnie od 80 do 95° Celsjusza – w przypadku termostatu fazowego nawet 110° Celsjusza – zawór ulega otwarciu i płyn zaczyna krążyć w obiegu dużym. Oznacza to, że chłodziwo zaczyna w pierwszej kolejności przepływać przez chłodnicę, co szybko obniża jego temperaturę, a co za tym idzie, ochłodzeniu ulega również silnik. Gdy temperatura spadnie poniżej określonej granicy, termostat samochodowy zamyka duży obieg, pozwalając cieczy ogrzać się przed ponownym otwarciem.

termostat w aucie
termostat w aucie

Objawy uszkodzonego termostatu

Termostat zazwyczaj ulega awarii w wyniku zakamienienia, przez co blokuje się w pozycji otwartej lub zamkniętej. Ta pierwsza usterka jest znacznie bezpieczniejsza dla silnika, chociaż nie należy jej oczywiście lekceważyć. Stałe otwarcie termostatu oznacza, że płyn w instalacji ma trudności z nagrzaniem się do odpowiedniej temperatury, co zwykle objawia się wyższym spalaniem. Komputer sterujący pracą silnika uzna, że najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest zwiększenie zużycia paliwa w celu zwiększenia temperatury. Znacznie bardziej groźne jest zablokowanie termostatu w pozycji zamkniętej, gdyż ciecz w małym obiegu będzie się bardzo szybko nagrzewała, a bez odpowiedniego dostępu do chłodnicy, niemożliwe stanie się obniżenie temperatury silnika. W efekcie może dojść do przegrzania, zatarcia i trwałego uszkodzenia uszczelki głowicy, a nawet pęknięcia bloku silnika.

Jak sprawdzić termostat w aucie?

Uszkodzony termostat można rozpoznać na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest obserwacja działania pracy samochodu. Jeżeli zauważymy, że auto spala więcej paliwa, a z nawiewu leci chłodniejsze niż zazwyczaj powietrze, możemy podejrzewać, że termostat uległ zablokowaniu w pozycji otwartej. W tym wypadku temperatura silnika będzie niższa niż zazwyczaj, nawet podczas długotrwałej jazdy. Stale zamknięty termostat objawia się z kolei gwałtownym wzrostem temperatury silnika. Jeżeli chcemy zyskać pewność, możemy sprawdzić przewody doprowadzające i odprowadzające ciecz chłodzącą. Jeżeli mają one podobną temperaturę, oznacza to, że mamy do czynienia z usterką wewnątrz układu chłodzenia, zapewne związaną ze źle działającym termostatem. Najpewniejszym sposobem na sprawdzenie termostatu jest wymontowanie elementu i zalanie go wrzącą wodą. Pod wpływem ciepła termostat powinien się samoczynnie otworzyć, jeżeli to nie następuje, konieczna jest wymiana niedziałającego zaworu.

Termostat samochodowy cena

W przypadku wadliwego termostatu bardziej opłacalny jest zakup nowej części, gdyż w większości modeli samochodów naprawa termostatu będzie wydatkiem porównywalnym z nabyciem nieużywanego elementu. Zazwyczaj czeka nas wydatek zamykający się w przedziale od 60 do 250 złotych. W przypadku nowocześniejszych samochodów termostat może kosztować do 1000 złotych, przez co naprawa będzie bardziej opłacalnym rozwiązaniem