Pod maską samochodu nie ma zbędnych elementów. Jednostka napędowa tworzy złożoną całość, w której każda część spełnia określoną funkcję. Dzięki temu silnik jest w stanie działać sprawnie zarówno na wysokich, jak i na niskich obrotach. Jednym z takich elementów jest silniczek krokowy, odpowiedzialny za utrzymanie przepustnicy w odpowiedniej pozycji podczas postojów i jazdy na jałowym biegu.
Jak działa silniczek krokowy?
Silniczek krokowy w silnikach spalinowych umieszczony jest w pobliżu przepustnicy. Jego zadaniem jest kontrolowanie pozycji przepustnicy na podstawie informacji otrzymywanych z komputera pokładowego. Chociaż za otwieranie i zamykanie przepustnicy odpowiada naciskanie pedału gazu, w niektórych sytuacjach trzeba zadbać o podtrzymywanie obrotów bez udziału kierowcy, np. podczas stania na światłach. Inną funkcją silnika krokowego jest nadzorowanie stopnia naładowania akumulatora. Poza tym, odpowiada on za utrzymywanie obrotów na poziomie, który umożliwia generowanie odpowiedniej ilości energii elektrycznej, potrzebnej do zasilania wszystkich funkcji samochodu.
Uszkodzony silniczek krokowy objawy
Ze względu na pełnioną funkcję, stosunkowo łatwo rozpoznać nieprawidłowo działający silniczek krokowy. Najczęściej będziemy mieli do czynienia z falowaniem pracy silnika w przypadku jazdy z niską prędkością lub postoju na biegu jałowym. Auto może gasnąć lub mieć problemy z utrzymaniem stabilnej pracy silnika podczas ruszania. Gdy w grę wchodzi uszkodzony lub zabrudzony silniczek krokowy objawy obejmują również pracę na wysokich obrotach po wrzuceniu biegu jałowego lub w czasie dojazdu do świateł po wciśnięciu pedału sprzęgła. Jeżeli jednostka napędowa nie działa prawidłowo w sytuacji, gdy kierowca nie kontroluje pracy przepustnicy za pomocą pedału gazu, możemy założyć, że winny jest silnik krokowy. Oczywiście system kontroli obrotów nie jest uzależniony tylko od tego elementu, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest oddanie samochodu do przeglądu, który ustali przyczynę usterki.
Przyczyny wadliwie działającego silnika krokowego
W przypadku tej części kierowca nie może zrobić wiele, aby uniknąć potencjalnej awarii. Najlepszym sposobem na uniknięcie problemów jest wybór części pochodzącej od renomowanego producenta. Kluczową rolę w przypadku żywotności silnika krokowego odgrywa jakość wykonania, która znacznie poprawia również odporność na uszkodzenia mechaniczne. Częstą przyczyną awarii tego elementu są również zabrudzenia, dlatego kierowca powinien przynajmniej raz w roku profilaktycznie stosować specjalny preparat do czyszczenia przepustnicy.
Jak wyczyścić silniczek krokowy?
Czyszczenie silniczka krokowego można przeprowadzić na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest użycie wspomnianego powyżej specyfiku do czyszczenia przepustnicy lub układu dolotowego. Regularne stosowanie tego typu preparatów pozwala pozbyć się zabrudzeń, które mogłyby doprowadzić do unieruchomienia silnika krokowego. Druga metoda zakłada wymontowanie elementu i ręczne oczyszczenie go z zabrudzeń. Stopień trudności zadania zależy od modelu samochodu, gdyż w niektórych autach dostęp do układu dolotowego jest wyjątkowo prosty, w innych natomiast demontaż silniczka krokowego wymaga usunięcia innych elementów. Z tego powodu warto się zastanowić, czy warto się podejmować samodzielnego czyszczenia silniczka krokowego – choć ta czynność sama w sobie nie należy do wyjątkowo skomplikowanych. Wystarczy pamiętać o odłączeniu akumulatora, aby uniknąć zwarcia lub problemów z elektryką. Jeżeli chcemy mieć pewność, że wszystkie czynności zostały wykonane prawidłowo lub nie wiemy, jak rozpoznać i bezpiecznie rozmontować silnik krokowy, warto zabrać auto do warsztatu.
Kalibrowanie silniczka krokowego
Po zamontowaniu wyczyszczonego silniczka krokowego niezbędna może się okazać kalibracja. W niektórych przypadkach wystarczy kilka razy wcisnąć pedał gazu do końca, po czym powoli go zwolnić. Alternatywną metodą jest pozostawienie samochodu na biegu jałowym na kilkanaście minut, co pozwoli na dotarcie silniczka. Jeżeli pomimo tego obroty wciąż będą falowały, można wybrać się na przejażdżkę liczącą do 20 kilometrów. W czasie trwania podróży silniczek powinien się dopasować do działania samochodu. Jeżeli pomimo wszystkich zabiegów wciąż doświadczamy problemów z obrotami, oznacza to, że silniczek jest uszkodzony, nieprawidłowo złożony lub za nieprawidłową pracę silnik odpowiada inny czynnik. W takim wypadku oddanie auta do serwisu okazuje się najlepszym wyborem.