Przepływomierz to niepozorna część, która odpowiada za sprawne działanie silnika, właściwe spalanie oraz bezpieczną jazdę. Chociaż sama nazwa zapewne niewiele mówi większości kierowców, warto zapoznać się z funkcjonowaniem przepływomierza. Dzięki temu można dowiedzieć się, jak rozpoznać nieprawidłowe działanie tego elementu.
Czym jest i do czego służy przepływomierz?
Do wprawienia samochodu w ruch potrzeba dwóch składników – paliwa oraz powietrza – które należy zmieszać w odpowiednich proporcjach, aby zapewnić pełne spalanie wewnątrz silnika. Przepływomierz to część – umieszczona w bezpośredniej bliskości filtra powietrza – której zadaniem jest pomiar ilości zasysanego powietrza. Gromadzone w ten sposób informacje są przetwarzane przez komputer samochodu i umożliwiają dobranie właściwej dawki paliwa. Operowanie pedałem gazu zmienia ilość powietrza, które dostaje się do silnika. Dlatego poprawnie działający przepływomierz jest tak istotnym elementem każdego samochodu. Dba on o proporcje mieszanki i określa parametry niezbędne do ekonomicznej jazdy przy zachowaniu jak najlepszych osiągów. Właściwe spalanie – oprócz oszczędności – pomaga również zadbać o stan silnika, co wydłuża żywotność jednostki napędowej.
Najczęstsze uszkodzenia przepływomierza
Z racji swojej budowy przepływomierz nie jest zaliczany do części eksploatacyjnych w ścisłym tego słowa znaczeniu. Żywotność tego elementu jest na tyle duża, że przy odpowiednim traktowaniu będzie on pracował bez zarzutu przez setki tysięcy kilometrów. Najczęstszą przyczyną nieprawidłowego działania przepływomierza jest zabrudzenie, które zazwyczaj spowodowane jest zaniedbaniem ze strony kierowcy. Jeżeli filtr powietrza jest mocno zużyty lub uszkodzony, będzie on przepuszczał zanieczyszczenia do przepływomierza. Przyczyni się to do zaburzenia odczytów i pogorszenia wydajności silnika. Aby uniknąć tej sytuacji, wystarczy regularnie sprawdzać stan filtra. Szczególną uwagę należy poświęcić samochodom, w których został zamontowany sportowy filtr powietrza. Tego typu części zwiększają ilość wpadającego do silnika powietrza, co przekłada się również na konieczność filtrowania większej ilości zanieczyszczeń.
Potencjalne nieszczelności to kolejne przyczyny nieprawidłowego działania przepływomierza. Jeżeli element nie będzie dokładnie dopasowany do kolektora, do urządzenia będzie docierało dodatkowe powietrze, które wpłynie na dobór mieszanki. Nie jest to uszkodzenie samego przepływomierza, ale nieszczelności prowadzą do zafałszowania informacji przekazywanych do komputera pokładowego. Ze względu na fakt, że mamy do czynienia z urządzeniem elektrycznym, potencjalną przyczyną awarii mogą być zaśniedziałe lub obluzowane styki.
Czym objawia się nieprawidłowo działający przepływomierz?
Ze względu na swoją funkcję, wadliwy przepływomierz wpływa negatywnie na dobór mieszanki, a w efekcie na działanie silnika. Jeżeli zauważymy, że auto zaczyna spalać większą ilość paliwa lub doświadczamy spadków mocy, musimy liczyć się z koniecznością inspekcji pod maską. Kolejne objawy, na jakie musimy zwrócić uwagę to nierówne działanie na biegu jałowym oraz dziury w przyśpieszeniu – gdy po naciśnięciu pedału gazu silnik się dławi i przez kilka chwil pracuje z zauważalnym trudem. Co więcej samochód może gasnąć w nieoczekiwanych momentach, na przykład podczas dojeżdżania do świateł. Złe działanie przepływomierza spowoduje również zapalenie się odpowiedniej lampki na tablicy rozdzielczej – zazwyczaj będzie to „check engine”. Kontrolka ta uruchamia się jednak w przypadku wielu innych usterek i nie jest związana wyłączenie z przepływomierzem.
Jak sprawdzić przepływomierz?
Kontrola tego elementu nie jest skomplikowanym zadaniem, jeżeli tylko dysponujemy miernikiem napięcia oraz wiedzą na temat działania samochodu. Osoby, które mają odpowiednie doświadczenie, mogą sprawdzić napięcie wyjściowe, zasilające oraz napięcie generowane podczas pracy. Jeżeli brakuje nam wiedzy do samodzielnego przeprowadzenia diagnostyki przepływomierza, najlepszym rozwiązaniem będzie udanie się do warsztatu.
Jak wyczyścić przepływomierz?
Jak zostało wspomniane powyżej, własnoręczne zadbanie o przepływomierz nie jest zadaniem trudnym, jeżeli tylko mamy dostęp do narzędzi i wcześniej zajmowaliśmy się drobnymi naprawami pod maską samochodu. Ze względu na fakt, że największym zagrożeniem dla przepływomierza jest brud, konserwacja tego elementu ogranicza się najczęściej do przetarcia elementów pomiarowych – drucika pomiarowego i termistora, w zależności od modelu urządzenia. W takim wypadku należy jeszcze odpowiedzieć na pytanie „czym czyścić przepływomierz?”. Na szczęście na rynku znajduje się wybór delikatnych środków, przeznaczonych specjalnie do konserwacji tego typu elementów. W przypadku obecności resztek oleju oraz bardziej uporczywych zabrudzeń trzeba sięgnąć po odpowiedni zmywacz.
Jeżeli posiadamy wszystkie potrzebne środki oraz narzędzia, można przystąpić do demontażu przepływomierza po uprzednim odłączeniu dodatniej klemy od akumulatora. Po wyschnięciu środków czyszczących można zamontować część na swoim miejscu. Chociaż procedurę można przeprowadzić samodzielnie, najlepszym rozwiązaniem będzie powierzenie jej fachowcom. Tylko wizyta w profesjonalnym warsztacie zapewni dokładną diagnostykę przepływomierza oraz przyległych części.