Holowanie automatu – jak robić to poprawnie?

O tym, że automatyczna skrzynia biegów różni się znacząco od modeli ręcznych, nie trzeba przekonywać żadnego kierowcy. Komfort użytkowania sprawia, że coraz więcej osób decyduje się na wybór tego rozwiązania. Co należy zrobić, gdy samochód z automatem wymaga holowania?

Czy można holować automat?

O ile w przypadku pojazdu ze standardową skrzynią biegów wystarczy wrzucić luz, sprawa z automatami jest bardziej złożona. Niektóre samochody nie mogą być holowane, inne natomiast posiadają określone ustawienia, które pozwalają na dotarcie do warsztatu z wykorzystaniem holu. W pierwszej kolejności należy sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu, czy nasze auto może być holowane w jakikolwiek sposób. Jest to niezwykle istotne, gdyż w przeciwieństwie do ręcznej skrzyni biegów, automat jest stale połączony z kołami. Bez pedału sprzęgła i biegu neutralnego obecnego w tradycyjnych pojazdach holowanie automatu może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Z tego powodu najbezpieczniejszą opcją jest wezwanie lawety, która zabierze pojazd do najbliższego warsztatu.

Samochód z automatyczną skrzynią biegów można holować, jeżeli ma on możliwość rozłączenia kół od skrzyni. Umożliwia to bezpieczne przemieszczanie się bez ryzyka naruszenia mechanizmu. Jeżeli nasze auto nie posiada takiej opcji, a holowanie jest jedynym możliwym rozwiązaniem, trzeba ustawić dźwignię zmiany biegów na pozycji neutralnej (N). Pozwala ona zredukować obciążenie skrzyni podczas holowania. Gdy dochodzi do unieruchomienia pojazdu w wyniku awarii jednostki napędowej, zmiana pozycji drążka jest niemożliwa, co wyklucza standardowe holowanie ze wszystkimi oponami dotykającymi drogi. W przypadku holowania z uniesieniem osi napędowej można obejść problem połączenia kół ze skrzynią dzięki specjalnemu podnośnikowi. Tym sposobem w ruch wprawiane są jedynie te koła, które nie są napędzane przez silnik. W takiej sytuacji automatyczna skrzynia biegów nie jest narażona na uszkodzenia. Z oczywistych względów ta metoda może zostać użyta wyłącznie w przypadku samochodów z napędem na jedną oś. Auta 4×4 ze stałym połączeniem skrzyni z kołami nie mogą być w pełni bezpiecznie holowane i wymagają lawety.

holowanie automatu
holowanie automatu

Jak holować automat?

Jeżeli nasz samochód może być holowany, należy zadbać o sprawdzenie poziomu oleju w instalacji. Zbyt niski poziom płynów eksploatacyjnych może doprowadzić do zatarcia i uszkodzenia skrzyni biegów podczas holowania. Kolejną kwestią, o którą warto zadbać przed rozpoczęciem podróży do warsztatu, jest ciśnienie w oponach. Jeżeli transport auta odbywa się z podniesieniem osi napędowej, należy dopompować tylne koła – przy napędzie na przód. Pomoże to skompensować większy ciężar, jaki zostanie złożony na tych oponach, gdyż tylko one będą miały styczność z jezdnią. Na ościeżnicy auta zwykle znajdziemy informacje dotyczącego maksymalnego zalecanego ciśnienia w oponach i powinniśmy dopompować ogumieniem do tej granicy. Przy okazji warto zwiększyć ciśnienie w kole zapasowym, aby w razie potrzeby móc je szybko wymienić. Warto również zatankować holujący samochód do pełna i uzupełnić zapasowe kanistry, co pozwoli pokonać dłuższe dystanse bez obaw o brak paliwa.

Holowanie automatu

Samo holowanie pojazdu z automatem przebiega wedle standardowych wytycznych. Należy zadbać o sprawdzenie układu kierowniczego i hamulcowego, a holowany samochód musi mieć sprawne oświetlenie. Holowany pojazd nie może mieć stale włączonych świateł ostrzegawczych, gdyż uniemożliwiałoby to sygnalizowanie zamiaru skrętu. Lina holownicza powinna mieć od 4 do 6 metrów długości, a niesprawny pojazd musi być oznaczony z tyłu trójkątem ostrzegawczym. W czasie holowania nie powinno się przekraczać prędkości 50 km/h, przy czym zalecana jest prędkość na poziomie 30 km/h. Jednocześnie warto pamiętać, aby dystans holowania był jak najkrótszy, gdyż pozwoli to uniknąć potencjalnych uszkodzeń automatycznej skrzyni biegów.