Filtr gazu – czysta przyjemność z jazdy

Filtr gazu to jeden z kluczowych elementów instalacji napędowej samochodów napędzanych LPG. Filtr, a raczej filtry, odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu paliwowego oraz maksymalne wykorzystanie gazu podczas jazdy. Jeżeli filtry ulegają zapchaniu, można zaobserwować spadek osiągów auta, a także problemy obejmujące wtryskiwacz i reduktor. Co warto wiedzieć o filtrach w instalacji LPG?

Filtr gazu LPG – jaką pełni funkcję i jak jest zbudowany?

W samochodach zasilanych gazem instalacja paliwowa różni się znacząco od tej, jaką można znaleźć pod maską auta benzynowego. W przypadku wykorzystania LPG – jak sama nazwa wskazuje – mamy do czynienia z paliwem płynnym, którego stan skupienia zmienia się na lotny wewnątrz instalacji. Takie rozwiązanie wymaga nie jednego, ale dwóch filtrów, które odpowiadają za oczyszczenie paliwa w obydwu stanach skupienia, zanim trafi ono do komory spalania. Filtr fazy ciekłej odpowiada za wstępne oczyszczenie paliwa za pomocą specjalnego materiału – zazwyczaj bibuły nasączonej żywicą – który pozwala wychwycić zanieczyszczenia z płynnego gazu. Element ten umieszczony jest pomiędzy zbiornikiem i reduktorem (parownikiem), którego zadaniem jest rozprężenie LPG i zamiana go w opar.

Filtr fazy lotnej po raz drugi oczyszcza paliwo w drodze pomiędzy reduktorem a wtryskiwaczami gazu. Pod względem budowy jest to jedna z najprostszych i najtańszych części instalacji LPG, ale jej roli nie sposób przecenić. Warto również zaznaczyć, że filtr fazy lotnej może występować w dwóch odmianach: rozbieralnej i nierozbieralnej. W tym pierwszym wypadku przybiera on formę obudowy z demontowalnymi elementami, która umożliwia wymianę wkładów filtrujących wykonanych z tworzywa sztucznego. Model nierozbieralny zwykle przybiera formę cylindra z aluminium, który montowany jest na instalacji, a żadna z jego części nie ulega wymianie.

filtr gazu
filtr gazu

Objawy zapchanego filtra gazu

W przypadku zabrudzenia któregokolwiek z filtrów pojawią się trudne do przeoczenia problemy z utrzymanie równych obrotów – zwłaszcza na biegu jałowym. Oprócz falowania wskazówki obrotomierza samochód będzie dysponował zmniejszoną mocą, odnotujemy wyższe spalanie paliwa, a także problemy w obrębie reduktora i wtryskiwacza. Te dwa elementy są podatne na zabrudzenia i nieprzypadkowo filtry są umieszczone bezpośrednio przed nimi. Warto pamiętać, że zapchane lub uszkodzone filtry nie będą zatrzymywały zanieczyszczeń, które mogą spowodować znacznie większe szkody w obrębie instalacji gazowej. Przy długiej eksploatacji auta z niesprawnymi filtrami można się spodziewać wysokiego rachunku podczas wizyty w serwisie.

Jak uniknąć problemów z filtrem?

Najprostszym sposobem na bezpieczną i komfortową jazdę jest regularna wymiana obydwu filtrów. Zapewni to maksymalną ochronę reduktora oraz wtryskiwaczy, a także pozwoli z wyprzedzeniem namierzyć inne usterki w obrębie instalacji paliwowej. Standardowo zaleca się wymianę filtrów co 15 tysięcy kilometrów, jednakże liczba ta może wynosić 25, a nawet 35 tysięcy kilometrów – w zależności od rodzaju zamontowanych części. Wysokiej jakości części wymagają rzadszego serwisowania, ale dobrze jest mieć świadomość, że jazda w mieście spowoduje, iż podzespoły będą się szybciej zużywały. Warto też pamiętać o regularnej wymianie oleju oraz tankowaniu paliwa od zaufanych dostawców.

Zobacz także: Wymiana filtra paliwa.

Wymiana filtra gazu cena

Chociaż filtry fazy ciekłej i lotnej odgrywają ważną rolę podczas użytkowania samochodu z napędem gazowym, ich cena nie jest wyjątkowo wygórowana. Podstawowe części można kupić już za kilkanaście złotych, chociaż gdy zależy nam na dłuższej żywotności, lepiej postawić na nieco droższe elementy, za które zapłacimy około 50-120 złotych za sztukę. W przypadku podzespołów wysokiej jakości trzeba się liczyć z wydatkami rzędu 150-200 złotych za sztukę. Sama procedura wymiany filtrów nie jest bardzo skomplikowana, co odzwierciedla niski koszt takiej operacji w warsztacie samochodowym. Wymiana zajmuje około pół godziny, a koszt operacji zwykle niewiele przekracza wartość samych części. Jako że przy okazji wymiany można zlecić przegląd całej instalacji gazowej, wizyta w serwisie jest wyjściem, które warto wziąć pod uwagę.