Docieranie silnika – czy w nowym samochodzie jest konieczne?

Docieranie silnika to termin, który zwykle używany jest w kontekście starszych pojazdów, które ze względu na jakość wykonania i rodzaj zastosowanych smarów potrzebowały czasu, aby bezpiecznie osiągnąć maksymalne osiągi. Czy dotyczy to również obecnie produkowanych samochodów?

Czym jest docieranie silnika?

Docieranie to proces, który można opisać jako niewykorzystywanie pełnych możliwości jednostki napędowej przez początkowy okres użytkowania auta. W przypadku starszych samochodów był to niezbędny etap eksploatacji, związany z ówczesnym procesem produkcyjnym oraz jakością płynów smarujących. Aby nie uszkodzić silnika, konieczna była spokojniejsza jazda przez pierwsze kilka tysięcy kilometrów. Pozwalało to częściom silnika dopasować się do siebie oraz umożliwić dokładniejsze smarowanie.

Gwałtowny postęp w dziedzinie automatyzacji umożliwił osiągnięcie znacznie większej precyzji podczas produkcji jednostek napędowych. Zrodziło to przekonanie, że nowoczesne samochody prosto z salonu nie potrzebują docierania, gdyż cechują się wyższym standardem wykonania. Chociaż współczesne auta są znacznie wydajniejsze pod wieloma względami od swoich starszych odpowiedników, nie jest to prawdą, iż nie potrzebują one docierania. Proces ten nie jest tak długi, jak niegdyś – zazwyczaj zajmuje od kilkuset do półtora tysiąca kilometrów w przypadku aut osobowych.

Czy nowy samochód trzeba docierać?

Zdecydowanie tak. Auto kupione wprost z salonu zazwyczaj ma za sobą od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów przebiegu, co nie jest wystarczającą odległością potrzebną do prawidłowego dotarcia silnika. Sam proces nie jest wyjątkowo skomplikowany i zapewne większość kierowców nawet nieświadomie przeprowadziła prawidłowe docieranie silnika. Cała procedura wymaga bowiem, aby przez co najmniej tysiąc kilometrów jeździć względnie spokojnie. Niektóre instrukcje zalecają mało wymagającą jazdę przez tysiąc pięćset kilometrów.

Aby przeprowadzić dotarcie silnika, należy jeździć ze zmienną prędkością, unikając dużej i gwałtownej zmiany obrotów. Niezalecana jest natomiast długa jazda po autostradach i drogach ekspresowych, gdyż silnik w czasie docierania powinien jak najczęściej pracować w średnim zakresie obrotów przy różnych prędkościach. Warto unikać szybkiej zmiany biegów oraz hamowania silnikiem, a także rozpędzania samochodu do maksymalnej prędkości. Jeżeli auto dysponuje trybem sportowym, powinniśmy powstrzymać się z jego użyciem, podobnie jak z wprowadzaniem samochodu na bardzo wysokie lub bardzo niskie obroty.

Korzyści płynące z docierania są warte wysiłku i wstrzemięźliwości podczas naciskania pedału gazu. Dobrze dotarty silnik charakteryzuje się dłuższą żywotnością, niższym spalaniem paliwa, mniejszym zużyciem oleju oraz gładszą pracą.

Docieranie silnika po remoncie

Podobnie jak w przypadku nowego samochodu, generalny remont silnika wymaga okresu docierania. Pomimo wysokiej jakości współczesnych części zamiennych, podzespoły eksploatowane przez kilka lat w naturalny sposób dopasowują się do siebie w toku użytkowania. Nowe części potrzebują czasu, aby zaczęły działać w pożądany sposób. Docieranie jednostki napędowej po remoncie pod wieloma względami przypomina korzystanie z nowo zakupionego samochodu. Musimy unikać gwałtownych przyspieszeń, długotrwałego wprowadzania na wysokie lub niskie obroty, a także hamowania poprzez redukcję biegu.

Niekiedy sugerowaną metodą docierania silnika po remoncie jest praca na jałowym biegu przez kilkanaście godzin. Chociaż teoretycznie jest to działanie generujące niskie obciążenie dla silnika, w rzeczywistości docieranie tym sposobem może być niebezpieczne dla auta. Podczas działania na jałowym biegu w pompie oleju nie jest wytwarzane odpowiednie ciśnienie, umożliwiające skuteczne smarowanie wszystkich podzespołów silnika, w tym turbosprężarki. W efekcie samochód, który był docierany na jałowym biegu, może mieć problemy lub ulec zatarciu po osiągnięciu wyższych prędkości. Należy również zwrócić uwagę, że podczas pracy na jałowym biegu silnik nie operuje właściwie zaworem ciśnieniowym w układzie natryskowym tłoka. To może rodzić poważne konsekwencje podczas późniejszego użytkowania.

docieranie silnika
docieranie silnika