Każdy kierowca wie, że olej silnikowy pełni kluczową rolę w działaniu samochodu. Jego rolą jest zapewnianie smarowania i ochrony przed zużyciem elementów wewnętrznych silnika. Ale co w sytuacji, gdy olej skończył się szybciej, niż to przewidzieliśmy, a my jesteśmy w trasie? Czy warto dokupić jakikolwiek olej i wymieszać go z resztkami poprzedniego? A może to niezbyt szczęśliwy pomysł? Na te i inne pytania odpowiadamy szczegółowo w poniższym artykule.
Jakie rodzaje olejów silnikowych są na rynku?
Zanim przystąpimy do wyjaśnienia poruszonej wyżej kwestii, konieczne będzie przybliżenie różnych typów olejów silnikowych. Czy oleje silnikowe można mieszać? Zasadniczo tak, ale musimy wiedzieć, z jakim typem mamy w danym przypadku do czynienia i jakie są jego właściwości.
Istnieją trzy główne typy olejów: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Oleje mineralne są produkowane z surowców naturalnych, takich jak ropa naftowa. Są tańsze, ale oferują niższy poziom ochrony i wydajności. Oleje półsyntetyczne są natomiast mieszanką olejów mineralnych i syntetycznych, zapewniając lepszą ochronę i wydajność niż oleje mineralne.
Współcześnie najbardziej ceni się jednak oleje syntetyczne, produkowane w laboratoriach w toku zaawansowanych badań. Charakteryzują się one najlepszą jakością, ochroną i wydajnością, przy czym są też droższe.
Sprawdź naszą ofertę wymiany oleju.
Czy oleje silnikowe można mieszać?
Odpowiedź na to pytanie zależy przede wszystkim od rodzaju olejów silnikowych, które zamierzamy mieszać. Zasada ogólna mówi, że należy unikać mieszania różnych rodzajów olejów, ponieważ może to prowadzić do nieprzewidywalnych skutków. Jednak nie można się jej sztywno trzymać, jeśli właśnie kończy się nam olej, nie mamy zapasów, a najbliższy dobrze zaopatrzony sklep jest jeszcze bardzo daleko.
Warto tu zapamiętać, że w takiej sytuacji pomieszanie olejów nie powinno zaszkodzić naszemu samochodowi, ale musimy w tym celu przestrzegać kilku prostych zasad. Przede wszystkim powinniśmy mieszać ze sobą oleje tego samego typu, np. mineralny z mineralnym. Ale najważniejszym kryterium, z którym mamy do czynienia, rozważając mieszanie olejów, jest z pewnością ich klasa lepkości. Przyglądamy się temu zagadnieniu poniżej z większą szczegółowością.
Podsumowując, warto przyjąć zasadę, że jeśli w silniku zastosowany został olej mineralny, nie powinno się go mieszać z olejami syntetycznymi lub półsyntetycznymi. Jest to spowodowane różnicami w składzie i właściwościach smarnych, które mogą prowadzić do zmniejszenia wydajności i skrócenia żywotności silnika.
Lepkość i klasa lepkości – o co w tym chodzi?
Jak wiadomo, lepkość oleju silnikowego odnosi się do jego zdolności do płynięcia i smarowania w różnych warunkach temperaturowych. Jest to jedna z najważniejszych cech oleju, która wpływa na skuteczność smarowania i ochronę silnika. Klasyfikacja lepkości oleju jest natomiast standardem używanym do określania jego właściwości w zależności od temperatury.
Klasa lepkości, znana również jako klasa SAE (Society of Automotive Engineers) to system klasyfikacji, który definiuje zakres lepkości oleju silnikowego. Klasyfikacja SAE składa się z dwóch cyfr, np. 10W-40. Pierwsza cyfra oznacza lepkość oleju w niskich temperaturach, podczas rozruchu silnika, gdy olej musi płynąć szybko. Im niższa jest ta liczba, tym lepiej olej zachowuje swoje właściwości płynne w chłodnych warunkach.
Druga cyfra oznacza lepkość oleju w wysokich temperaturach, gdy silnik jest w pełni rozgrzany. Im wyższa jest ta liczba, tym grubszy jest olej i lepiej utrzymuje warstwę smarną na powierzchniach metalowych silnika. Klasa lepkości oleju jest więc oznaczeniem jego zdolności do zachowania właściwości smarujących w różnych temperaturach.
Zachęcamy do sprawdzenia naszej oferty dynamicznej wymiany oleju.
A co się stanie, jeśli pomieszamy oleje, których klasy lepkości się znacznie różnią? Nie sposób tego przewidzieć, ale doświadczeni kierowcy i mechanicy są tu zgodni – zdecydowanie lepiej tego nie próbować! Konsekwencją może być nawet uszkodzenie samochodu, a czas, który chcieliśmy oszczędzić, mieszając na szybko oleje, stracimy w takiej sytuacji w warsztacie.
Czy oleje silnikowe można mieszać – oto podstawowe zasady
Jeśli decydujemy się na mieszanie olejów, widzimy już, że oleje powinny mieć podobne właściwości, takie jak lepkość, a także podobną specyfikację pod względem typu. Zawsze też trzeba kierować się przy tym zaleceniami producenta samochodu. Producent określa odpowiednie parametry i specyfikacje oleju, które najlepiej odpowiadają danemu silnikowi. Warto sprawdzić instrukcję obsługi pojazdu lub skonsultować się z mechanikiem, aby upewnić się, że mieszany olej spełnia wymagania producenta.
Jeśli w konkretnej sytuacji absolutnie konieczne będzie mieszanie olejów, zaleca się dodawanie ich w umiarkowanych ilościach. Mieszanie większych ilości olejów silnikowych o różnych składach może prowadzić do wielu zróżnicowanych skutków, przy czym nie wszystkie będą widoczne od razu. Dlatego, jeśli jest to możliwe, lepiej jest wymienić olej na właściwy, zgodny z wymaganiami producenta, i to jak najszybciej. Działający samochód to cenny zasób – warto o niego zadbać!